Fotogeniek

31 juli 2024 - Dovre, Noorwegen

Voor wie een fotogenieke vakantiebestemming zoekt, kom naar Dovre!

Neem eerst de trein vanuit Oslo en zie het landschap ruiger worden. Stap uit op Dovre, een minuscuul station zonder echt perron. Een superluxe trein en een station van niks… daar begint het mee…

IMG_4520

Dan naar de kerk, een plaatje is het van buiten en van binnen.

IMG_4527

Als je Noors spreekt, krijg je uitleg en anders blijft het een beetje modderen in het Engels. Maar dat maakt het geluksgevoel niet minder natuurlijk. 

IMG_4526

Buiten staat het 250 km paaltje… weer een nieuw fotomoment. JW vraagt of het moet, en dat is zo.

IMG_4528

Immers: vanaf hier gaan wij starten, de berg op naar de hoogvlakte Dovrefjel richting Nidaros.

IMG_4523

Dan de kers op de taart: onze herberg Budsjord. Deze middeleeuwse boerderij is in 2012 in oorspronkelijke staat teruggebracht en doet nu dienst als pelgrimsherberg. 

IMG_4533

We slapen in een houten huisje met gras op het dak en een staldeur. Het ziet er primitief uit maar binnen staat een gerieflijk bed. Prima toiletvoorzieningen in de stal ernaast. Buiten kan je vanaf een bankje genieten van de rust en het uitzicht op het dal! 

IMG_4548

In het hoofdgebouw is een sfeervolle woonkamer en eetkamer te vinden.

IMG_4553

Prachtige foto’s voor VT-wonen kan je er maken.

IMG_4549

Wij ontmoeten er vijf medepelgrims met elk een eigen verhaal. Een rechter uit Zwitserland, twee Belgische muziekleraren en een jong Duits stel, net afgestudeerde fysica, werkzaam in de energietransitie. Zomaar ontmoetingen rond een tafel met een bord rendiersoep en brood.

IMG_4544

Geniet gerust een beetje mee, niet in een hip tijdschrift, wel in deze blog!

IMG_4546

Foto’s

7 Reacties

  1. Annelies:
    31 juli 2024
    Jullie gaan van schoonheid naar schoonheid in Noorwegen....het is er zo mooi.... geniet!
  2. Lien de Hek:
    31 juli 2024
    wat hebben jullie in die paar dagen al veel gezien zeg! Slaap lekker en een fijne wandeling morgen
  3. Caroline:
    1 augustus 2024
    Geweldig!
  4. Joke en/of Cor 'gewoon' in Zeist.:
    1 augustus 2024
    375-250 km. per trein vanaf Oslo? KerkGEBOUW bezoeken op woensdag? De KERS: de pelgrimsherberg (zonder stempel.............).
    Een goed begin!
  5. Janine van Drieënhuizen:
    1 augustus 2024
    Antwoord op de vragen:
    4 uur reizen met de trein en vanaf Dovre nog 250 km lopen naar de eindbestemming. Geen kerkdienst inderdaad. Wel een stempel in de herberg!
  6. Joke en/of Cor 'gewoon' in Zeist.:
    1 augustus 2024
    Reacties zeer vlot; BEDANKT. "Loop ze" in/door de Noorse natuur en geniet er van. Wij hopen 'op afstand' mee te genieten (echter - gelukkig - zonder de 'bijbehorende' lichamelijke inspanning aan/van knieën e.d.).
    Stempels goed bewaren = 'bewijs'.
  7. Jolanda:
    1 augustus 2024
    Nou die foto's kan je zo verkopen aan VT wonen. Prachtige plek zeg! Ben benieuwd hoe de berg is gegaan vandaag.