Pelgrims onderweg

12 augustus 2024 - Eggkleiva, Noorwegen

Stap voor stap onderweg gaan, daar begint een pelgrimsreis mee, ook deze prachtige dag. Na een eigen ontbijt mèt boter, kaas, yoghurt en gekookt ei gaan we vroeg op pad en verheugen ons op de komende wandeling: langs een meer, over het veen en met goede verwachtingen voor het weer.

IMG_4929

Het meer ligt vroeg in de morgen nog stil en koud op ons te wachten. We trekken er langs en klimmen langzaam naar het hoger gelegen veengebied. 

IMG_4963

Wat een kleurenpracht door water, mos, heide, gras met een blauwe lucht daarboven. Opnieuw een loflied voor de Schepper!

IMG_4951

Om het moeras door te komen, hebben we op natte voeten gerekend. Door de vele loopplanken steken we het moeras echter makkelijk over. De sokken blijven droog.

IMG_4969

Een lange afdaling volgt, naar het prachtige kerkje van Skaun. We krijgen een rondleiding in dit oude kerkje uit 1180. Het is één van de weinige stenen kerken in Noorwegen en door de eeuwen heen bewaard gebleven.

IMG_4972

Naast de kerk is een consistorie en daar mogen pelgrims overnachten. We zijn met 10 vannacht en slapen op veldbedden.

IMG_4981

Mooi is dat: een plek bieden aan mensen onderweg die door het moeras getrokken zijn, vol vreugde, maar wellicht ook vermoeid en met natte voeten. Want niet altijd in dit leven liggen de loopplanken klaar. Zó aanwezig zijn, in alle eenvoud, dàt is mijn verlangen voor de kerk. 
 

IMG_4986

Foto’s

4 Reacties

  1. Annelies:
    12 augustus 2024
    ❤️ iid, niet altijd liggen ze klaar...
    Mooi geschreven...
  2. Lien de Hek:
    12 augustus 2024
    Wat een prachtige wandeling lieve pelgrims.
    slaap lekker op jullie veldbedje.
  3. Joke en/of Cor 'gewoon' in Zeist.:
    13 augustus 2024
    Goed getypeerd door Janine, zowel de 'ongerepte' natuur als de kerkenfunctie 'in het algemeen belang'. Weer een stuk(je) pelgrimsreis (mèt ontbijt en goed loopweer) om nooit te vergeten!
  4. Jolanda:
    13 augustus 2024
    Heel mooi, zowel de natuur als je mijmeringen!