Piepen

8 augustus 2022 - Brandon, Ierland

Vandaag moeten we over de zadel van de Mount Brandon en daar zie ik als een berg tegen op. Sinds gister loop ik al te piepen: 30 km lopen is te ver, 900 m stijgen te hoog, 900 m dalen niet te doen voor mijn knieën. Deze etappe staat symbool voor alles waar ik komend jaar tegenop zie: ik wil het niet en ik kan het niet.

JW tuurt op zijn systemen: 28 km Nien… relativeert hij… Het helpt niet. Als er ooit een lintje komt voor het omgaan met piepende vrouwen is JW de eerste die hem van de koning zelf overhandigd krijgt…

Maar we gaan eraan geloven. Na een laatste koffie onderaan de Mount Brandon lopen we gestaag omhoog.

38374D99-F4D5-499D-BA83-A4AA5206B1B5

Er is geen ècht pad, er staan paaltjes die de route aangeven. Het is zompig, we zoeken onze weg en zijn blij dat het de afgelopen dagen en vandaag droog en stralend is.

1E69591E-7EC2-4C10-B23C-5A3A9773D4AE

Het genieten wint van het piepen. Wat is het een voorrecht dat we dit kunnen doen. Stap voor stap hoger komen, bij ieder paaltje hopen dat je de zee aan de andere kant zal zien… toch nog verder…nog even volhouden…

936DAAA0-1797-4554-89F1-D28FD69EF52E

Bovenop opnieuw een geweldig uitzicht. Wat is het mooi en ja, laten we het als refrein herhalen: wat is deze aarde prachtig geschapen… laten we er zuinig op zijn.

ACDF7984-A6DF-478D-8E0E-EA3E56E4C52F

Naar beneden geen slippery steile berg zonder pad, zoals het in onze gids staat. Daar piepte ik gister dus al over. Er is een nieuw pad van grote rotsblokken gemaakt. Genade, dat is het.

144EBFC9-775E-45FA-AE12-A179243E68A2

Het is nog een lange weg naar onze eindbestemming. Dat moet gezegd.

40D1D9A5-2E09-41D4-B1F4-7B745B203E99

Langzaam tikken de km weg. Op 27,8 km zijn we er… Een kleurrijke plek waar je blij van wordt. Ik piep niet meer!

2303779A-ED01-4801-A5B4-D29586D92001

1. Joke en Cor.:
    9 augustus 2022
    30,0 km. blijkt dus 27,8 km. te zijn: 'Piepen' helpt soms.
    'Zuinig' zijn, je hoort niet anders: OP de (prachtige) schepping, MET (kostbare) energie.
    Alweer een dag (met onverwachte uitzichten) dus 'om nooit te vergeten'.
    We lezen (soms openlijk, soms tussen de regels door) dat jullie echt genieten tijdens deze (door JCW goed voorbereide) vakantie in het EU-Ierland.
    We blijven 'uitzien' naar jullie verdere belevenissen.
  2. Lien de Hek:
    9 augustus 2022
    Geweldig dat je het hebt volbracht. Flinke meid hoor.
    Fijn dat jullie zo genieten en oog hebben voor Gods schepping.
    Vandaag een wat rustiger dag?
  3. Jolanda:
    9 augustus 2022
    Prachtig hoor! Ik begrijp dat piepen daar overgaat in genieten! Maar ...wat vonden je knieën ervan??
  4. Janine:
    9 augustus 2022
    Dankzij dat pad naar beneden goed gegaan. Tijdens een eerdere wandeling mijn knie vervelend gedraaid. Dus dat pad was echt een zegen! Vandaag 15 km strand!
  5. Jolanda:
    9 augustus 2022
    Dat is mooi. Zeker met een verdraaide knie! En een dagje strand is ook heerlijk.
    Geniet lekker.
  6. Caroline:
    10 augustus 2022
    Een TOP prestatie vind ik het!