Eindpunt

13 augustus 2023 - Lindau (Bodensee), Duitsland

Vandaag was het zover: onze allerlaatste etappe van deze vakantie. Naar de Bodensee en het eiland van Lindau. Alle bergen en pukkels hebben we achter ons gelaten. De Bregenzer Ach mondt uit in de Bodensee en onze route loopt daarlangs.

IMG_3342

Idyllische plaatjes zijn moeilijk te maken bij de Bodensee. Het is behoorlijk druk met verkeer, met mensen die picknicken of zwemmen langs de oever, met jachthavens en met héél veel fietsers.

IMG_3339

Even vinden we toch nog een stille (zondagse) plek.

IMG_3353

Bij de abdij van Meherau waar Cisterciënzer-monniken tijd maken ‘voor God, mensen en zichzelf’. Een mooie opdracht voor de kerk.

IMG_3348

Na zo’n 20 km staan we aan de start van de Maximiliansweg in Lindau, voor ons het eindpunt, een toeristische hotspot! In totaal hebben we nu 290 km gelopen, vandaag uiteindelijk 37.157 stappen.

IMG_3368

Hoe meer je wandelt, hoe langer je leeft, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat Caroline me gister mailde. Waarom dat zo is, kon ik niet vinden. Maar bewegen is goed! Daarnaast geldt voor mijzelf vooral dat wandelen vertraagt, je ruimte geeft in alle haast en druk. Tijd en rust om het leven in al haar facetten te ervaren: de zon en de regen, toppen en dalen, ingewikkelde grenzen en oneindige vergezichten. We hopen het nog lang vol te houden in welke vorm dan ook.

IMG_3364

Morgen hebben we heerlijk een niksige dag voor ons liggen, dinsdag stappen we in de trein op weg naar huis.

Dank jullie wel allemaal voor het lezen van deze blog, jullie meeleven, bemoedigende en lieve reacties!

Een lieve groet,

JW en Janine

Ps.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lien de Hek:
    13 augustus 2023
    Fijn dat deze vakantie je rust heeft gebracht. Geniet er nog even van!
  2. Jolanda:
    13 augustus 2023
    Geniet nog lekker na van deze mooie tocht. En mooie uitdaging om de rust, vertraging en ruimte ook in de bouwen in het leven van alle dag!
  3. Joke en Cor.:
    14 augustus 2023
    Twintig dagen ongeveer 300 km. per benenwagen in de natuur tussen Lenz en de Bodensee, afwisselend in Oostenrijk en Duitsland.
    Wij konden (met genoegen) e.e.a. volgen, dank zij het feit, dat jullie (Janine) elke avond een 'reisverhaal' zonden, met (vaak bijzondere) foto's als bewijs.
    Vandaag (maandag) voor jullie een 'niksige' dag.
    Dinsdag terug naar het 'gewone/dagelijkse' leven; gelukkig (ongeveer 500 km.?) per trein.
    Nogmaals: BEDANKT.
  4. Joke en Cor.:
    14 augustus 2023
    Excuses: Lenz moet natuurlijk LECH zijn.
  5. Joke en Cor.:
    14 augustus 2023
    Van Bodensee (Bregenz) naar Apeldoorn GEEN 500 maar 750 km.!
  6. Caroline:
    14 augustus 2023
    Fysiek actief zijn en toch tot rust komen. Misschien is dat het geheim achter de positieve invloed van wandelen op de levensverwachting.
    Hoe dan ook, het was erg leuk om vanaf de bank mee te genieten met jullie avonturen! Goede reis terug!