Ongemakkelijke vragen

3 augustus 2021 - Rurberg, Duitsland

Op deze morgen zijn we blij met onze ingelaste rustdag: de regen komt gestaag naar beneden, het is mistig en grijs. Gelukkig geen lange wandeltocht voor de boeg…

In plaats daarvan gaan we per bus naar Vogelsang. Dit enorme complex is in 1934 gebouwd door de nazi’s als opleidingsschool voor ‘herrenmenschen’, de Nieuwe Mens van de toekomst. Een curriculum met sport, militaire oefening en rassenleer uitsluitend voor jonge Duitse mannen. Een lang lot was het ideaal niet beschoren: toen de oorlog uitbrak waren alle jonge mannen nodig aan het front en veranderde de school in een kazerne.

29049668-840B-4127-8D22-7328C1433DBE

In het huidige complex is een tentoonstelling hierover te bezoeken die probeert ons te laten nadenken over onze eigen dilemma’s en idealen.  Over de betekenis van democratie en pluraliteit. Geen makkelijke vragen. Het blijft onvoorstelbaar dat zovelen werden meegesleept in gevoel van superioriteit en vernietiging van medemensen.

21A46056-196B-4EE9-BC78-AF87D6CF5C97

Terug bij ons hotel breekt af en toe de zon weer door. Als knipoog om de ongemakkelijke vragen los te laten en te genieten van het goede, ook op dagen vol mist en regen.

1. Joke en Cor.:
    3 augustus 2021
    "Ná regen komt zonneschijn" is dus waar, althans in Duitsland.
    Inderdaad niet te begrijpen dat zo'n 80/90 jaar geleden een zeer groot aantal mensen klakkeloos achter één leider aanliepen (en meer), ongeacht de (desastreuze) gevolgen, ook voor henzelf.
    En dan komt ineens opwekkingslied 733 "Tienduizend redenen" in gedachten, prachtig (vind ik).
    Voor straks: Welterusten.
    Voor morgen: Wandel/loop/klim ze!
    P.S.: Wij 'lopen' (in gedachten) ook de Eifelsteig, maar dan (gelukkig) in een 'luie stoel' dankzij jullie (dagelijkse) reisblog.
  2. Lien de Hek:
    3 augustus 2021
    Best wel heftig op jullie rustdag.
    Gelukkig ging ook de zon nog schijnen.
    Dankbaar dat we nu in vrijheid mogen leven.
    Morgen een mooie droge dag met veel wandelplezier gewenst. Slaap lekker!