Floris
4 augustus 2025 - Richmond, Verenigd Koninkrijk
Vandaag trekt storm Floris over Schotland en het noorden van Engeland. Volgens onze apps wordt het vanmiddag droog, dus doen we rustig aan.
De Japanners gaan als eersten op pad. Ze hebben kleurige regencapes bij zich en één van de deelnemers een paarse paraplu. Dat lijkt ons nou niet het meest briljante idee met code geel voor windstoten.
Na enig getreuzel trekken ook wij onze regenkleding aan. Het regent harder dan gisteren. Door het bos lopen we via de ‘nonnentrappen’ omhoog. Volgens de overlevering maakten nonnen deze 375 traptreden om vanuit het hoger gelegen dorp naar het klooster (nu een ruïne) te komen. Met regen kwam er waarschijnlijk niemand, want het is ‘slippery’ op de treden.
Eenmaal boven is vooral de wind heel stevig. In deze wind en regen houden een aantal weerspreuken de moed erin:
Allereerst: ‘Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding’. Hoewel ik dit echt hondenweer vind, helpt goede kleding beslist mee er doorheen te komen. Mijn nieuwste aanwinst is een regenbroek die je over je bergschoenen heen kunt aantrekken. Echt weer een super handig geval.
De tweede spreuk heb ik vaak gebruikt voor mijn kinderen: ‘We zijn niet van suiker’. Als ze mopperend in de regen naar school, sport of catechisatie moesten, was dit mijn standaard reactie. Nu spreek ik mezelf streng toe.
De derde spreuk is van oma De Hek: als je een hemd van blauw in de lucht ziet, komt er mooi weer. Dat klopt vandaag als een bus! Het begint met een klein gat in de wolken en wordt snel beter. Na 2 uur in de regen, kunnen de natte sokken vervangen, de regenbroek uit en is het tijd voor koffie.
Eenmaal in het blauw trekken we verder over velden en door bossen. De wind blijft ondertussen stevig doorwaaien.
Een oud kerkje biedt een rustplaats èn een soort winkeltje met chocola, drinken en blarenpleisters (niet nodig).
Ons eindpunt Richmond is een toeristisch stadje met oud centrum, een burcht en een abdij. Morgen nemen we er tijd voor. De komende week wordt goed weer voorspeld. Oude spreuken zeggen daarover: ‘Geeft begin augustus veel zonneschijn dan zal het een strenge winter zijn.’ Haal de schaatsen dus maar uit het vet!









Jullie morgen een fijne en zonnige dag daar gewenst!
Fijne zonnige tijd nog!