Een eenzame koning en een bijzonder slot

6 augustus 2023 - Füssen, Duitsland

Op deze rustdag staat een bezoek aan Slot Neuschwanstein op het programma. We gaan met de bus…geen wandel-inspanningen vandaag. Rustig is dat niet: het slot is wereldberoemd, per jaar komen er 1,3 miljoen bezoekers. De bus zit dan ook vol met heel veel toeristen, waarvan het merendeel Aziatisch is. Met onze al voor de vakantie aangeschafte tickets kunnen we mee met een rondleiding. Elke 5 minuten (!) start er een ronde voor zo’n 25 mensen. Strak getimed allemaal.

IMG_3113

Of koning Ludwig II, als bouwheer, dat gewaardeerd zou hebben is de vraag. Hij hield niet van mensen en leefde in zijn eigen wereld. De sprookjeskoning wordt hij genoemd. Als oudste zoon van Maximiliaan bouwde hij vele paleizen, werd krankzinnig verklaard, afgezet als koning en tenslotte stierf hij onder verdachte omstandigheden. Een weinig vrolijk beeld èn dan zo’n mooi kasteel nalaten met imposante zalen, moderne foefjes en eigenaardigheden. Foto’s mogen we er binnen niet van maken. Ludwig stierf voor het slot af was, de bouw werd toen direct beëindigd.

IMG_3105IMG_3108

Aan het eind van de avond schrijf ik dit verhaal over die eenzame koning en zijn sprookjesslot. Maar een goed slot voor deze blog… dat lukt me niet…. Ik vraag JW om hulp. ‘Ach’, zegt hij relativerend, ‘met Ludwig liep het ook niet goed af…’

IMG_3112

Welterusten allemaal!

1. Annelies:
    6 augustus 2023
    😂😂😂 slaap lekker
  2. Lien de Hek:
    6 augustus 2023
    Inderdaad een eenzame bizonder man. Ik heb er nog niet zolang geleden een boek over gelezen. Slaap maar lekker!
  3. Jolanda:
    7 augustus 2023
    Dan wens ik jullie een goede start voor deze nieuwe dag!
  4. Joke en Cor.:
    7 augustus 2023
    Een pas-op-de-plaats dag, dus ('met z'n allen' in de bus) naar een beroemde 150-jarige.
    Sorry (dom van mij), niet op de knop "Reactie plaatsen" gedrukt.
    SUCCES/STERKTE bij de verdere vakantietocht omhoog en omlaag (en andersom natuurlijk) richting (Duitse) Bodensee; hopelijk zonder 'doorweekt' te worden.
    We zijn benieuwd!
  5. Caroline:
    7 augustus 2023
    Het lijkt me voor een koning die graag alleen was een beetje aan de grote kant 😉
  6. Janine:
    8 augustus 2023
    Dat vond ik ook: een theaterzaal voor jezelf, een grot, een troonzaal èn een telefoon.. maar niemand die je kan of wil bellen…