Grenzen

7 augustus 2023 - Pfronten, Duitsland

Vlak voor deze vakantie bezocht ik met mama de indrukwekkende tentoonstelling ‘Tussen de grenzen’ in het museum Arnhem dat ons in de spiegel laat kijken over de grenzen die we trekken, handhaven en de consequenties daarvan voor mensen buiten die grenzen.

IMG_3129

De Maximiliaanetappe die we vandaag lopen, loopt langs diverse grenzen. De grens tussen Duitsland en Oostenrijk wordt door vele bordjes en paaltjes onderweg gemarkeerd. Wij passeren ze zonder ons van een grens bewust te zijn. Misschien hoe het zou moeten zijn?

IMG_3137

Landschappelijk gezien is er echter wel een duidelijke grens. We staan aan de voet van de Alpen. De wandeling over de bergkam geeft ons mooi uitzicht naar twee kanten: het vlakke landschap met de meren aan de ene kant.

IMG_3133
De bergen met steeds wisselende wolkenluchten aan de andere kant. Mooi!

IMG_3139

Op het eind van onze etappe komen we bij ruïne Falkenstein. Onze Ludwig II wilde hier een nieuw kasteel bouwen, nog groter dan Neuschwanstein. Een luchtkasteel was het.

IMG_3146IMG_3159

In ons pension, met de toepasselijke naam Freiheit,  hangt een bordje dat in dit kader toch ècht te optimistisch is.

IMG_3157

Je kunt jezelf ook overschatten, zoals Ludwig II

Helaas heeft het plaatsje Pfronten grenzen qua capaciteit van de restaurants alhier: alles zit vol. We bemachtigen uiteindelijk een plek in een soort schnitzelparadijs. De schnitzels gaan de grens van wat ik kan eten ver te buiten… Ik neem de vrijheid om de helft te laten staan😀

IMG_3151

1. Jolanda:
    7 augustus 2023
    Hahahaha ....heeft JW de rest opgegeten??
  2. Janine:
    8 augustus 2023
    Wel een deel… maar zelfs bij hem kwamen de grenzen in zicht😅
  3. Lien de Hek:
    7 augustus 2023
    Ja dat dacht ik ook al! Zo te zien een droge dag. Fijn voor jullie.
  4. Caroline:
    8 augustus 2023
    Ach, die arme Ludwich…..zo grenzeloos.
  5. Joke en Cor.:
    Goedemorgen.
    Lekker geslapen in 'Freiheit'?
    Grenzen: Je kunt ze ook opzoeken! En dat deden jullie (letterlijk) dus via een deel van de (Keizer) Maximiliaanroute.
    Luchtkastelen en Schnitzels blijken aan Janine niet besteed. Over JCW wordt 'wijselijk' gezwegen.
    Vandaag verder 'langs' de Alpen? We hopen het vanavond digitaal te lezen.