Over oude kerkjes

8 augustus 2021 - Birgel, Duitsland

Eén van de dingen waar ik van geniet tijdens lange wandelingen zijn kerkjes langs de route. Zeker in het buitenland omdat je er vaak even binnen kan zijn. Om uit te rusten, een tekst te lezen of een kaars aan te steken.  ‘Cadeautjes voor de ziel’, vind ik het dan.

7D93AF03-72BE-4C1A-8C36-E9B5E325426E

Zomaar twee krijgen we er op deze zondag in de schoot geworpen. In Mirbach is er de Erlöserkapelle met heel bijzonder Byzantijns mozaïek.

15277499-70D4-4E52-B59A-260DD7C25811CD757452-CD9D-4B0A-94DE-2474F056DA06

En er is een prachtige mini-tentoonstelling over profeten en profetessen. Met mooie foto’s waar oude bijbelteksten uit de profeten naast woorden van jonge mensen staan.

Verrast worden in een dorpje van niks, dàt is voor mij vakantie!

40C97315-29FE-4D0B-82AE-FE6AFCD962F7

Bijna aan het einde van onze route met prachtige luchten staat een eenvoudig kerkje op een heuvel. Het zijn de mensen die ons uitnodigen, mooi is dat. Een bewoonster die ons aanspreekt om er niet aan voorbij te lopen. Een oude man op het kerkhof die ons zegt dat de deur wel klemt, maar echt open is. Binnen is het eenvoudig. Het zonlicht valt mooi en zacht door het raam naar binnen. Als welkom van Boven.

8DF29A6A-2CA1-4E0C-BD60-35D874C41767DC9E8EF0-1C95-499F-830B-7DA9208D6090

Nog 3,5 km moeten we dan. Hillesheim in zicht. Het was een mooie zondag!

1. Lien de Hek:
    8 augustus 2021
    Wat een prachtig reisverslag lieverd
  2. Joke en Cor.:
    8 augustus 2021
    Passend voor de zondag!
    Ooit hadden wij ook zo'n 'religieuze' ervaring toen een ouder iemand ons onderweg 'dwong' om een kapel(letje) vanbinnen te bewonderen en de 'bijbehorende (spontane) toelichting' aan te horen; echter zonder muziek.
    Ik denk dat (toeristische) verrassingen horen (eigenlijk alleen mogelijk zijn) bij lopen/wandelen en (meestal) niet bij autorijden. Dus blijf er van genieten.
    Wat betreft de watersnood van een paar weken terug: In Blankenheim ontspringt de Ahr. In 2017 logeerden wij in (het oostelijker gelegen) Bad Neuenahr-Ahrweiler, (toen) een 'lieflijk' vakantiedorpje. "Het kan verkeren".
    Bedankt voor alle (dagelijkse) 'Eifel-inkijkjes'.
    Prachtige luchten: Ook hier in Zeist, met zo nu en dan een stortbui, maar (gelukkig) ook zon!